Predikant NPB/VVP

Ds Klaas Douwes, voorganger van de NPB en VVP
Mijn naam is Klaas Douwes. Ik werd in 1987 geboren in het Friese Surhuisterveen, als jongste in een gezin met twee broers. Nadat ik voor mijn theologiestudie op kamers woonde in Leuven en Kampen, ben ik inmiddels neergestreken in Amsterdam, waar ik samenwoon met mijn vriend Artyom. Sinds 2015 ben ik voorganger voor de NPB en VVP in Apeldoorn. Samen met de Remonstranten huizen wij onder het ene dak van de Regentessekerk. Daarnaast doe ik promotieonderzoek naar de geschiedenis van het vrijzinnige jeugdwerk, aan de Universiteit van Leiden.

Van huis uit ben ik gereformeerd, maar tijdens de studie zwenkte ik langzaam maar zeker naar ‘links’. Hoe meer ik leerde, hoe meer ik namelijk losliet. De antwoorden werden kleiner en de vragen groter. Dat ervoer ik echter niet als een vervelend verlies, integendeel! Het werkte bevrijdend en schiep ruimte voor creativiteit. Op mijn zoektocht naar een beweging die twijfel, verandering en vrijheid niet vreest maar juist omarmt, belandde ik uiteindelijk bij de vrijzinnigen.

Ik ontdekte dat de vrijzinnigheid voor mij echt een jas is die past – met haar geestige, geëngageerde en dikwijls poëtische manier van geloven. Hierin kan ik ongedwongen mijzelf zijn, als opportunistische (nee, dat is voor mij geen vies woord) wereldverbeteraar en bedachtzame vrijdromer, met een zwak voor het absurde. Vrijzinnig zijn betekent voor mij dat ik mijn theologie graag open en onaf houd. Een persoonlijk en eigenwijs geloven. Zij het met zorg voor elkaar en inzet voor een mooiere aarde, want daar gaat het per slot van rekening om.

Het zelf nadenken is dus heilig, maar vrijzinnigen vormen wél een gemeenschap, mét een missie. Al houdt zo’n vrijzinnige gemeenschap in de praktijk meestal in: samen elk een eigen kant op. Maar dat is ook de charme ervan en geeft desondanks een gevoel van verbondenheid. Een geestelijk thuis, zo durf ik de vrijzinnigheid wel te noemen. Met alle plezier ben ik dan ook voorganger in de vrijzinnige Regentessekerk.

Mocht u graag eens met mij van gedachten wisselen of het gewoon gezellig vinden dat ik – in alle vrijblijvendheid – eens bij u kom, dan kunt u mij altijd bellen of mailen. Mijn contactgegevens vindt u op deze website. Makkelijk en snel. Schroom niet, we maken een afspraak en ik kom u bezoeken!

Doorgaans ben ik op donderdag in Apeldoorn aanwezig.
Dinsdag en woensdag zijn mijn vrije dagen.
E kdouwes@gmx.com
T 06 216 22 676