Vespers

Thema: Eigentijdse psalmen

Iedere vierde zondag van de maand is er in de Regentessekerk een vesper: een korte bijeenkomst wanneer de avond (bijna) invalt. In samenzijn, even stilstaan, een bijbeltekst, een gedicht, muziek, liederen en stilte.

Het thema is ‘Eigentijdse psalmen’. Van vrijzinnigen tot rechtzinnigen, van evangelicalen tot gereformeerden: de Psalmen zijn voor veel kerkgangers een van de meest geliefde bijbelboeken. En dat is niet zomaar. Weinig bijbelteksten hebben nog steeds zo’n directe zeggingskracht als de psalmen. In de loop van de eeuwen hebben ze telkens weer geïnspireerd tot nieuwe berijmingen en bewerkingen. Vanaf september staat er in elke vesper één eigentijdse psalm(bewerking) centraal. Uiteraard zitten daar de bekende bewerkingen van Huub Oosterhuis en Lloyd Haft tussen, maar ook onbekendere versies zullen de revue passeren.

De vespers hebben een laagdrempelig karakter en vinden iedere vierde zondag van de maand plaats, van 16.30-17.00 uur.

Vespers in 2024: 25 februari, 24 maart, 28 april, 26 mei, 23 juni, 28 juli, 25 augustus, 22 september, 27 oktober en 24 november.
In december is er geen Vesper.

Eerdere series waren er rond Gandhi, het thema Levenskunst, Wisława Szymborska, Jorge Luis Borges, Geloven is een kwestie van doen, Bart Moeyaert en God is een gedicht.